9 holes Openingswedstrijd Lustrum

Zondag 2 september was het niet alleen een stralend weer  bovendien ook  de openingsdag van de lustrumviering van Golfvereniging Dongen.

Deze eerste dag van de feestweek stond geheel in het teken van Belgie. Dat was niet alleen te zien in het clubhuis,  maar ook aan  de baan die  geel-zwart- rood versierd was, een aantal van de spelers en aan de leden van de lustrumcommissie.

We begonnen de dag met een kopje koffie met daarbij een feestelijk gebakje. Daarna sprak onze voorzitter Hans Brok een openingswoord waarin hij een aantal wetenswaardigheden uit verleden en heden vertelde.  Vervolgens legde Jan van de Biggelaar, de voorzitter van de lustrumcommissie uit wat ons die dag allemaal te wachten stond.

Dat was een 9 holes  fourball stableford   funwedstrijd waarbij de deelnemers  allerlei verrassingen tegenkwamen.

De lustrumviering werd daarna officieel geopend door Wijnand van der Meijs die de eerste bal van de dag sloeg.

Nadat de flightindeling bekend was gemaakt kon er gestart worden . De spelers kwamen in de baan nogal wat tegen . Zo was er op hole1 een lijn gespannen: de bedoeling daarvan was de lijn zo dicht mogelijk te benaderen. Sommige spelers gingen heel ver om deze prijs te verdienen zover dat ze zelfs hun putter gebruikte. Nel Rooney ging er met de drie jubileum ballen vandoor.

Op hole drie was er een smakelijk hapje voor alle deelnemers. Ze nuttigden een “Belgische vlag”.

Op hole vijf stond zeer strategisch vlak bij de bunker een bord “verboden op het werk te komen” ook daar was het de bedoeling zo dicht mogelijk bij dat bord te komen. Ruud Kuhlmann was daar de gelukkige winnaar van de jubileum ballen.

Op hole drie ging het Belgische feest goed los, we genoten van gehaktballetjes met kriekensaus en van gezellige Vlaamse muziek! Dat had als gevolg dat de deelnemers niet alleen swingden tijdens de afslag.

Tenslotte  de greeny op hole 9  die was voor Rob van de Boek.

Onder het genot van een drankje werd door Jan de uitslag bekend gemaakt. De winnaars van de bijzondere verrichtingen en de einduitslag van de wedstrijd.

De winnaars van deze eerste jubileum wedstrijd zijn geworden:

Adri van Velzen en Han Rozenbrand met 36 punten ! ! !

Daarna bleef het nog lang gezellig op het terras in Dongen.

Na de openingswedstrijd van zondag twee  september was het op dinsdag en woensdag de beurt aan  de dames en heren voor hun funwedstrijd. Beide dagen was de lustrumcommissie alweer vroeg in touw om de baan in stijl te versieren.

Damesdag

Op dinsdag stond de hele dag voor de dames in het teken van Spanje.

Het was verrassend te zien dat onze vereniging blijkbaar een behoorlijk groot aantal leden met Spaanse roots heeft.

Door middel van rood-gele kleuren, korte en lange zwaaiende rokken, vlaggen, hoofddeksels tot en met de staf van Sint Nicolaas, het was allemaal aanwezig. . Natuurlijk moesten alle outfits uitgebreid bewonderd worden.

Om half tien werd het startsein gegeven voor de Texas Scramble wedstrijd Er werd gespeeld in teams van twee in een flight van vier personen en de handicap mocht verrekend worden in de puntentelling.

Op hole 7 en 16 werden de dames onthaald op gazpacho, een tortilla en op meeslepende Spaanse muziek. Gezellig was het daar zeker!

De lijnbal op hole 1 was voor Janny van der Wal. De Neary voor Nelleke Trommelen en de Greeny Adri van Velsen en Hanny Voigt. De bal van Tonny van de Wouw lag het dichtste bij de sombrero.

Als laatste surprise op deze dag konden de dames naar hartenlust kijken en kopen bij de Golf Diva’s met hun roze bus. Er werd volop gesnuffeld in de nieuwe collectie EN in de rekken met kortingskoopjes. Marilyn Monroe van het Noorden showde nog een aantal van de nieuwste golfsetjes.

Tussen de show door werden de winnaressen van de wedstrijd bekend gemaakt. De tweede prijs ging naar  Mia Moelands en Ans Kin. De eerste prijs was voor Woutje Kusters en Jolanda Willems.

Herendag

Woensdag stond, hoe kan het ook anders de dag voor de heren in het teken Van Duitsland. Net als bij de dames bleken er ook heel wat heren Duitse voorouders te hebben. De lederhosen en houthakkers bloezen waren veruit favoriet. Zelfs

signaleerden we wat dames in een dirndel outfit en ook een in de bekende lederhose. Om half tien werd de eerste flight de baan ingestuurd voor hun Texas Scramble wedstrijd. De regels waren hetzelfde als bij de dames, maar voor de heren waren er wat meer uitdagingen in opgenomen. Ze moeten tenslotte maar laten zien dat ze het sterke geslacht willen zijn.

Op hole 7 stond er een “kalte platte”klaar. Op hole 16 was er kartoffelsalat mit bratwurst. Natuurlijk mochten de Duitse schlagers niet ontbreken, het leek daar soms al wel het Oktoberfest.

De lijn niet in de lengte deze keer maar in de breedte werd het dichts benaderd door Frans Reuser. De Neary voor Rene Gilhuijs en de Greeny voor Martien de Wit en Ilario Borsoi. Theo Faes was degene die het dichts de bierpul benaderd had. Als extra moeilijkheid was er op hole 6-15 in plaats van een nette zomerhole een winterhole geplaatst in het hogere gras naast de green. Op hole 9-18  waren er plotsklaps twee holes te vinden.

Na de wedstrijd zoals gebruikelijk het bekendmaken van de prijswinnaars. De tweede prijs was voor Ad Berk en Rene Gilhuijs, de eerste prijs ging naar Martien de Wit en Ad Verhoof.

Na de bekendmaking van de winnaars was er voor de heren een bierproeverij. Onder leiding van John die  bijgestaan werd door Camiel genoten de heren van vijf lekkere bieren. In volgorde van sterkte Palm – La Trappe dubbel – Cornet –

La Trappe tripel  en Galliepaop (bedacht en gebrouwen door de zoon van ons aller John van Riel).

Het waren twee bijzonder gezellige dagen waar velen van ons met plezier op terug zullen kijken. Dan nu op de laatste twee dagen, op vrijdag de wedstrijd voor de jeugd en zaterdag natuurlijk de afsluitende dag van deze lustrum feestweek.

Niet onvermeld mag blijven dat de doosjes lustrum ballen welke worden uitgereikt voor de bijzondere verrichtingen gesponsord zijn door Jarno Verkooijen van FMG (Freestyle Media Groep )

De jubileum jeugdwedstrijd

Op vrijdag 7 september was het in onze feestweek de beurt aan de jeugdleden voor hun wedstrijd. De baan was die dag versierd in de kleuren van de nationale driekleur. Het was dan ook de Nederlandse dag.

De groep was verdeeld in twee flights die op de grote 9 holes baan speelden en drie flights die onder leiding van Jan op de par 3 (kleine) baan aan de slag gingen.

Om vijf uur kregen de kinderen eerst frites met een kroket of frikandel. Daarna kon er gestart worden. Iedereen ging enthousiast aan de slag.

Ook voor deze spelers waren er leuke prijzen te verdienen. Allereerst kregen ze allemaal een doosje ballen en een jubileum marker. De eerste prijs voor beide groepen was een Joost Luijten pet, de tweede prijs eveneens voor beide groepen een Joost Luiten marker. De neary tenslotte was het gebruikelijke doosje ballen. Als extraatje was er voor de spelers van de kleine en die van de grote baan een golfhandschoen die gesigneerd was door Joost Luiten, deze zouden verloot worden.

Bij de spelers die op de 6 holes par drie baan speelden ging de neary naar Cassandra, de tweede prijs was voor Ties en de eerste prijs voor Bente.

De handschoen van Joost was na loting voor Mika.

De groep die de negen holes baan liep kwam zoals te verwachten was nogal wat later binnen. Ze hadden als echte bikkels hun wedstrijd gespeeld. Bij hen was de prijsverdeling als volgt. De neary ging naar Jarno, de tweede prijs naar Jasper en de eerste prijs was door Benno verdiend. Tenslotte was de handschoen met handtekening na loting voor Sven.

Het was een leuke dag met onze jeugd, er stond helaas wel wat wind maar dat mocht de pret niet drukken!

Slotdag van de lustrumviering

Op zaterdag kwamen er op de Schotse 18 holes wedstrijd dertien flihts in actie, twaalf bestaand uit vier en een uit drie personen. De spelvorm was een vossenjacht. Elke speler van een flight speelde zijn eigen ronde en noteerde zelf het aantal slagen dat hij of zij gemaakt had. Na afloop vergeleek de wedstrijdleiding het aantal gemaakte slagen met die van de vos die de baan al eerder gelopen had. Vervolgens gingen ze plussen en minnen. Het team met de minste strafpunten zou er met de prijs vandoor gaan.

Om een uur werd op een in Schotse stijl versierde baan door John het startsein gegeven en konden de deelnemers, waarvan er ook veel Schotse “looks“ hadden aan de slag.

Natuurlijk kwamen zij ook weer allerlei speciale dingen tegen. Zo waren er op hole 7 toastjes met Schotse zalm te smikkelen en op hole 17 genoten ze van Scottish eggs (een gehaktbal met daarin een gekookt ei verstopt). De kok had weer goed zijn best gedaan waarvoor hulde!

Op hole een was er net als bij elke funwedstrijd deze week een lijn te vinden Sjan van Kaathoven lag er het dichtst bij. De neary was deze keer voor Ad van Gestel en de greeny voor Martien de Wit. Op hole 4-13 was heel gemeen vlak bij het water een doedelzak te zien, twee spelers lukte het deze het best te benaderen. Deze spelers waren Frans van Keulen en Gerard van Glabbeek.

Op hole16 stond Robbert klaar voor Beat The Pro:

De speler die Robbert kon verslaan kreeg een doosje ballen, gesponsord door Timmermans verzekeringen

Weer aangekomen bij het golfcentrum was de koek nog niet op. De spelers genoten van een drankje terwijl de wedstrijdleiding aan het rekenen sloeg. Na enige tijd werd de uitslag bekend gemaakt. De vossenjacht werd gewonnen door de fligt die op hole twee gestart was. In deze flight, die slechts 6 strafpunten had zaten Sjan van Kaathoven, Irene Mutsaers, Alfred van der Ende en Ruud Kleijweg. Zij kregen een fles whisky en een bon van Golfarrengementje.nl en alsof het niet op kon ook ieder nog een “vosjes”trofee.

Jan van de Biggelaar maakte ook nog bekend dat er vanuit Golfarrengementje.nl een speciaal aanbod voor een golfreisje was, in het clubhuis was daarover meer informatie te vinden.

Als afsluiting van de feestweek was er een zgn. walking diner, we genoten van vijf heerlijke gerechtjes. Dit alles werd opgeluisterd door zang van het Dongense koor Klinkklaar. Zij hadden voor deze gelegenheid een repertoire gekozen dat bij velen herinneringen opriep aan hun jonge jaren.

Voordat we  van het nagerecht konden smullen nam Jan van de Biggelaar de voorzitter van de lustrumcommissie nog het woord. Hij bedankte zijn lustrumcommissie collega’s, het golfcentrum en de weergoden die gezorgd hadden voor prima weer tijdens onze lustrumactiviteiten. Na hem heeft de voorzitter van de golfvereniging Hans Brok nog een kort woordje gedaan. Hij begon met alle leden van de lustrumcommissie te bedanken en vroeg voor hen een daverend applaus, dat ze ook kregen. Verder sprak hij zijn (en onze) waardering uit voor de prima samenwerking tussen het golfcentrum en de vereniging die er voor zorgde dat de activiteiten in de lustrumweek zo goed en succesvol verliepen. Tenslotte werden de greenkeepers geprezen voor hun vele werk om de baan goed te verzorgen en natuurlijk mocht een woord van dank voor Wijnand van der Meijs niet ontbreken, dankzij hem was het clubhuis zo geweldig opgesierd.

Alfred van de Ende heeft namens de winnende flight nog aangegeven dat ze de spelvorm erg leuk vonden en dat ze zeker niet verwacht hadden te winnen en dan nog met een score die erg dicht bij die van de vos lag.

Daarna gingen we weer vrolijk verder met de viering van het lustrum. Het dessert werd opgediend en het bleef nog lang gezellig op het terras van golfbaan.